6e wandeldag Boo de Pielagos naar Comillas

17 juli 2017 - Comillas, Spanje

Gisteren heerlijk gegeten en om 22.00 uur gaan slapen. Goede nacht gehad en om 6.15 vond ik het wel genoeg en ben ik op gestaan en gelukkig was de douche vrij. Dat is altijd afwachten als je met 16 mensen twee douchen moet delen. Ontbijt stond klaar, gegeten en om 6.45 uur richting trein vertrokken. Die komt netjes op tijd en is ook nog gratis want er is geen conducteur en ik kan dus geen kaartje kopen. Ik neem de trein om ver omlopen of een gevaarlijk stuk over de treinrails te vermijden. 18 km verderop stap ik in Barreda uit en dan is het even spannend of ik de route snel kan vinden.
En wat kun je dan blij zijn als je een gele pijl ziet en gelijk op de route zit. Eerst een klein stukje langs industriegebied met chemische fabrieken maar al snel mag ik afslaan en kom ik op een landweg die kronkelend en op en af door het landschap gaat. Na enige tijd zie ik dat andere pelgrims me volgen, het is iedere keer weer verwonderend om te zien waar ze vandaan komen. Omstreeks 9.20 uur bereik ik Santillana del Mar, een historisch plaatsje. En wie kom ik daar tegen? Tom uit Duitland waarmee ik de tweede dag in Probena heb gegeten. Hij is op de weg terug naar Santander want moet naar huis. Ik vervolg mijn route en op het marktplein ga ik eerst maar eens een lekkere koffie drinken. En ja hoor na een half uurtje komt ook de Portugese pelgrim, die twijfelt nog of hij doorgaat of een dagje vrij neemt. Na de koffie en de cake ga ik weer verder. Loop het plaatje uit en vervolg mijn weg over landwegen en door kleine dorpjes. Rond de middag ben ik in Cobreces, een beetje vroeg om te stoppen al is hier wel een grote herberg. Ik ga toch maar door want de kust lonkt. Even geluncht en weer op pad. Een mooi pad slingerd door het bos en het gaat op en neer en ik heb mooie uitzichten. Wat wil een pelgrim nog meer. Omstreeks half drie krijg ik zicht op zee en bereik ik Comillas. Een toeristische badplaats. Ik loop door naar de herberg en waar ik al een beetje bang voor was, er zitten inmiddels 24 personen te wachten om in te checken. Er is dus geen plaats meer voor mij in de herberg. Ik kom wel wat bekende tegen, maar die zitten al bijna 3 uur te wachten totdat de herberg open gaat. Ik moet dus op zoek naar een slaapplaats. Even bij de VVV langs en ik krijg een lijst met pensions en hotels. En gelukkig het eerste de beste pension ook nog dichtbij de route heeft plaats. Een ruime kamer met een tweepersoons bed voor mij alleen. Ook wel eens lekker moet ik zeggen. Hier ga ik wel lekker slapen. Gedoucht en gewassen. Zo de stad maar eens verkennen, want ik ben niet voor niks doorgelopen.

1. Ageeth Degeling:
    18 juli 2017
    Wat een avontuur zeg, heb je nog geen last van je voeten.
  2. Jolanda:
    18 juli 2017
    Nee, hoor die gaan 's-avonds lekker omhoog en dan doen ze het gewoon weer de volgende dag.