Laatste wandeldag van Sigueiro naar Santiago de Compostela

4 augustus 2017 - Santiago de Compostela, Spanje

Woensdag in een fijne herberg geslapen, goed bed en lekker ontbijtje. Heerlijk geslapen. Donderdag rond 7 uur opgestaan, rustig ontbeten en iets voor achten vertrokken. Het heeft flink geregend maar nu is het weer droog dus de regenjas blijft onderin de rugzak. Het pad slingert door het bos en komt iedere keer weer bij de doorgaande weg uit. Het is niet de mooiste etappe maar dat had ik ook niet verwacht. Wel lekker om buiten te zijn, volgende week zit ik weer binnen. Nog even van genieten. Na een uurtje een kopje koffie gedronken en daarna weer door. Om 12.00 uur ben ik weer terug in Santiago, kom via een totaal andere route de stad binnen. Ik ga nog even langs bij het Huis van de Lage Landen voor een kopje koffie. Hollands bakkie. Ik tref daar opnieuw de Belgen. Ze hebben de afgelopen dagen behoorlijk wat aanloop gehad. Inmidddelels zitten ze al op 1407 bezoekers. Rond 1 uur ga ik op zoek naar mijn herberg voor de nacht. Lekkere plek en fijne douche al blijkt later dat het nogal onrustig is met gasten. Na het douchen nog maar even wat gaan eten en dan volgens goed spaans gebruik een siesta.
Om 19.00 uur vertrek ik uitgerust en wel naar de kathedraal waar ik de mis ga bijwonen. Dezelfde non als twee jaar terug leert ons de gezangen die tijdens de mis worden gezongen. Om 19.30 komen geestelijken binnen in rode kledij. Aan het begin worden de vandaag gearriveerde pelgrims verwelkomt uit de verschillende landen. Een mooi gebruik. De mis is in het spaans en dat volg ik niet echt al ken ik de opbouw van de mis wel. Om 20.30 uur is de mis teneinde. Ik loop nog even over het centrale plein waar de pelgrims aankomen. Veel uitgelaten en gelukkige pelgrims. Leuk om te zien. Andere pelgrims nemen afscheid van elkaar na wie weet wel dagen samen te hebben gewandeld. De verbroedering ten top. Hier komen volken bij elkaar en tot elkaar. Ik loop vervolgens terug naar mijn herberg en eet onderweg nog wat, een soep en een salade. Om half 10 arriveer ik bij de herberg. Ga mijn slaapplaats inrichten en me klaar maken voor de nacht in.de verwachting dat het om 22.00 uur stil en donker wordt, maar dat is helaas niet zo. Mijn beneden buurman kijkt een film en heeft het licht aan en verderop wordt volop gerommeld. Om kort te gaan om 24.00 uur wordt het eindelijk rustig. Onrustig geslapen en om 7.00 uur maar opgestaan. Mijn beneden buurman is om 5.00 uur al vertrokken. Ik neem lekker een douche en ga ontbijten. Eet mijn laatste brood op. Om 8.15 uur vertrek ik voor nog even een rondje door de stad en langs de kathedraal. Een koffiestop bij de bushalte voor de bus naar het vliegveld. Om 9.00 uur neem ik de bus. Langs de route zie ik weer diverse pelgrims de stad en het einddoel bereiken. Ik heb al een instapkaart en kan zo doorlopen. Veiligheid controle verloopt snel. Ik hoef me schoenen niet uit te doen, ik stop ik in een apparaat om te kijken of ikniks verdachts meeneem. Nu dan wachten op mijn vlucht naar Brussel.
Het is aardig mistig dus ik hoop dat we op tijd vertrekken, want vliegtuig moet denk ik ergens anders vandaan komen. We gaan het zien.
Hoe dan ook het was een geweldige reis, mooie route, veel leuke ontmoetingen, diverse topjes en afdalingen. De afwisseling tussen de kust en het binnenland was ook erg leuk. Vandaag het laatste stuk naar huis.