21e wandeldag van A Rua naar Santiago de Compostela

1 augustus 2017 - Santiago de Compostela, Spanje

Gisteravond heerlijk gegeten in een nabij gelegen restaurant. Groenten met gebakken garnalen en geitenkaas. Weer eens wat anders. Om acht uur terug naar mijn verblijf en in de zitkamer nog wat gelezen en om 22.00 uur gaan slapen, althans geprobeerd maar in de nabijheid zat een hond vreselijk te blaffen. Ik hoop niet dat het de hele nacht doorgaat want dan ben ik mooi in de aap gelogeerd. Gelukkig stopte het en ben ik toch in slaap gevallen.
Om 6.30 uur opgestaan en als een goed pelgrimsgebruik heb ik lekker gedoucht voordat ik in Santiago arriveer. Ontbijtje gemaakt en om 7.15 uur op pad. Het is een beetje nevelig, heeft wel iets mystieks. Er zijn al de nodige pelgrims op pad, maar het is gelukkig niet in rijen achter elkaar naar Santiago. Na een klein uurtje drink ik koffie met een stuk appeltaart. Vervolgens weer door. De route loopt door de bossen en gaat over een paar heuvels. Op verzoek heb ik de gereserveerde albergue op de hoogte gebracht van mijn komst. Om 11.00 uur bereik ik S.Marcos een hoog boven de stad gelegen gedenkplaats. Ik kijk wat rond, maak wat foto's en ga op pad voor de laatste 4,7 km. Ik had eigenlijk verwacht de kathedraal al te kunnen zien, maar dat is niet zo. Ik moet verder naar beneden en loop zo de stad in. Om 12.15 uur sta ik voor de kathedraal, die nog steeds in de steigers staat. Er staan lange rijen om binnen te mogen, dat ga ik dus nu nog maar niet doen. Even bij de VVV langs voor een plattegrond en bij het pelgrimsbureau langs waar ik vele bekenden tegenkom. Toch nog maar een compostelaat gehaald en even bij de huiskamer van de Lage Landen langs. Vervolgens naar mijn albergue. Leuke plek dichtbij het centrum. Gedoucht en geluncht en ga zo de stad bekijken. Een beetje gemengde gevoelens. Blij dat ik er weer ben en dat ik weer zoveel mooie dingen heb gezien en leuke mensen ontmoet. Jammer dat het nu weer voorbij is. Nog twee vakantiedagen, ga morgen naar A Coruna aan de kust en donderdag dan nog een dagje Santiago of teruglopen van Sequteiro op de camino Ingles. Vrijdag vlieg ik dan terug naar Brussel.

1. Karin:
    1 augustus 2017
    Proficiat
    We zien elkaar wel weer van t weekend
    Nog maar even genieten gr.