20e wandeldag van Boente naar A Rua

31 juli 2017 - A Rúa, Spanje

Gisteravond maar eens een lekkere pasta gegeten voor de verandering en een koffie met lemon taart na. Was lekker. Vervolgens op bed gelezen totdat het donker werd. Om 22.00 uur gaan slapen en om 6.30 uur opgestaan. Wat ik altijd vreemd vind is dat mede pelgrims een wekker instellen en laten afgaan en dan vervolgens niet opstaan maar wel iedereen wakker hebben gemaakt.
Ik sta gewoon om 6.30 uur op en draai het bekende ritueel af. Vandaag eerst maar eens een kopje koffie met een reuzen pain de chocolat. Even later schuiven er 2 Belgen aan tafel aan. Zij zijn ook van Bilbao komen lopen. Even een praatje gemaakt maar om 7.45 uur vertrek ik voor mijn een na laatste etappe naar Santiago. Het pad gaat over de heuvels door de heerlijk geurende eucalyptus bossen. Temperatuur is heerlijk om te lopen. Het is wel een stuk drukker op de camino. Het eerste stuk gaat naar Arzua de laatste overnachtingsplek van ons toen we met de fiets naar Santiago zijn gegaan. Ik herkende de "slaapfabriek" ( enorme herberg) nog. Om iets voor half 10 kom ik daar aan. Ik moet nog wat boodschappen doen maar de winkel gaat pas om.9.30 uur open. Even wachten dus en er verzamelen zich meer pelgrims om boodschappen te doen. Kaas, chocolade, fruit en drank ingeslagen. Zo weer 2 kg extra, maar dan kan ik voorlopig vooruit.
Vervolg de route weer en even verderop staan twee nonnen de pelgrims op te wachten voor een stempel en een heen zending. Eet daar ook maar even een boterham met emmentaeler. En ja hoor daar komt de Waalse pelgrim weer voorbij en ook een schoolklas met muziek. Dat is wat minder. Weer op pad en ik loop langzaam in op de Waalse pelgrim en maak een praatje. Hij werkt aan de Universiteit van Leuven en gaat vandaag naar Santa Irene. We lopen samen op en na enige tijd besluit ik wat te gaan drinken en eten en loopt hij weer door. Na een korte stop weer door over de holle onverharde wegen. Het is hier erg groen al is de weg nooit ver weg. Er zittem ook nogal wat fietsers op de route, uitkijken dus. Om 13.00 uur kom ik aan in Empalme en trakteer mezelf op een koffie en een mediterrane salade. Verwendag vandaag want ik besluit eens lekker een kamer voor mezelf te boeken in Casa da Fonte in Rua. Accommodatie ligt aan de route. Een kamer met drie bedden, eigen badkamer en toilet en handdoeken en natuurlijk een heerlijk opgemaakt bed. Vannacht geen snurkers, matrassen met plastic en wekkers die afgaan. Kan ik me perfect voorbereiden op de laatste etappe naar Santiago. Een zitje en een tuin waar de was kan drogen. Ik heb het perfect voor elkaar, vind ik zelf. Restaurant is op 50 meter afstand dus dat komt ook goed.

1. Ginie:
    31 juli 2017
    Zo nog wen dagje en je bent er weer. En intussen plannen maken voor een volgende route. Er zijn vle wegen die naar Santiago lijden. Voor de laatste keer nu n buen Camino.