17e wandeldag van O Cadavo naar Lugo

28 juli 2017 - Lugo, Spanje

Gisteravond in het plaatselijk restaurant wezen eten, waar ik een gezin uit Nederland tegenkwam. Een Spaanse moeder, Nederlandse man en twee kinderen van ongeveer 4 en 6 die ook gewoon 5 dagen de camino lopen. De bagage wordt dan wel vervoerd maar ze lopen dan toch maar 25-30 km. Ze zijn tweetalig opgevoed en spreken dus ook Spaans met de barjuffrouw. Grappig om te zien en het gaat zo makkelijk om jaroers op te worden.
Om 22.00 uur gaan slapen want er wacht een lange etappe. Om 6.30 uur opgestaan, gewassen, aangekleed en ontbeten in de keuken beneden. Het standaard ritueel.
Omstreeks half acht vertrokken en ik kom al snel de Deense broers tegen waarmee ik in Tineo heb gegeten. Het gaat goed met ze en ze gaan ook naar Lugo. Ze lopen in eerste instantie wat harder en gaan me voorbij maar later haal ik ze weer in. Eerst een stijging en dan een lange route op dezelfde hoogte door het bos. Uiteindelijk bereik ik om 9.30 uur Castroverde waar ik koffie kan drinken. Altijd weer lekker en het is vandaag de enige mogelijkheid om koffie te drinken(volgens het boekje). Na 20 minuten stap ik weer op want het is nog wel een heel eind. Mooie paadjes door kleine dorpjes met 5-10 huizen en wat koeien en heel veel boerenkool die wordt verbouwd. Op een bankje eet ik en drink ik nog wat. Het is best warm vandaag. Op een gegeven moment loopt een Amerikaanse pelgrim me achterop. Hij heeft jaren in Californië gewoond in St Barbara. Samen vervolgen we al pratend onze route. Om 11.45 uur komen we langs een mooi ingerichte lunchplek met banken, frisdrank en een koffie automaat. Er zitten al heel wat bekende pelgrims, ook de Spaanse zingende dame met haar mannen. Het zijn er inmiddels twee. Ze heeft een vervelende blaar, de Amerikaan plakt het af met tape en ze kan weer verder. Nog 13 km te gaan naar Lugo. Er volgt nu een vervelend stukje langs de weg, maar uiteindelijk schieten we het bos weer in. Op 6 km van de stad nemen we nog even pauze om wat te drinken en te eten. Uiteindelijk bereiken we de toegangsweg tot de stad en komen we uit in het historische centrum van Lugo met verdedigingswerken en een kathedraal. Onze herberg ligt aan de andere zijde van de stad, maar wel op de route. Dat schilt morgen weer. Al met al weer een mooie route en doordat ik met een andere pelgrim liep, schoot het lekker op. Om 15.15 uur met 32 km op de teller komen we aan bij de herberg. Lekker gedoucht en nu even rusten en dan vanavond de stad bekijken.

1. Karin:
    28 juli 2017
    Zo die buuf,dat gaat heel goed zo
    Chapeau hoor groetjes
  2. Ginie:
    28 juli 2017
    Het is toch maar goed dat jij niet verlegen bent en zo doende met iedereen aan de praat komt.. Ziet er allemaal weer goed uit. Geniet er nog van, je bent zo weer in Satiago