18e wandeldag van Lugo naar Ferreira

29 juli 2017 - Ferreira, Spanje

Gisteravond gezellig samen gegeten met de Amerikaanse pelgrim, is toch wat aangenamer dan alleen eten. Voordat we gaan eten heb ik nog een bezoek gebracht aan de mooie kathedraal van Lugo. Prachtig! Vandaag weer meloen met ham, soort van kipfilet met sla en friet en een ijsje toe. Buikje weer goed gevuld na de lange wandeling. Het heeft toch wel de nodige inspanning gekost dus we lopen niet al te lang door de stad en gaan terug naar onze herberg. Ik lig er om 22.00 uur in. Gelukkig is er niemand bij gekomen en hebben we de kamer met 8 bedden voor onszelf. Het is best warm dus we laten de ramen en balkon deur open.
Volgens vast ritueel sta ik om 6.30 uur op en was me, kleed me aan en sluip stil de kamer uit want mijn kamergenoot kan uitslapen. Hij blijft nog een dagje in Lugo. Ik eet wat en om 7.20 uur vertrek ik. Ik kom al snel de Waalse pelgrim tegen, die ik al eerder heb ontmoet. We lopen een stukje samen op. Blijkt alweer hoe klein de wereld is. Hij blijkt beter Duits dan Engels te spreken omdat hij een jaar in Tubingen op de Universiteit als post doc heeft gewerkt. De Universiteit waar Julia gaat studeren. Hij is zeer lovend over de Universiteit.
Het eerste stuk gaat voornamelijk over asfalt of een klein paadje langs de weg. Even later raken we elkaar kwijt maar dat is niet erg want je komt elkaar altijd weer tegen. Dat zal ook vandaag zo zijn. Om 9.15 uur kom ik aan in San Vicente bij een café, waar ik koffie kan drinken en een broodje kaas eet. Een half uur later vervolg ik mijn weg weer en ik stuit op een groep Spanjaarden, het zal de komende dagen wel drukker worden want er komen drie routes bij elkaar en Spanjaarden die gaan voor een compostelaat en niet meer dan 100 km willen lopen, kunnen vlak voor Lugo starten. We gaan het zien. Gelukkig gaat het pad van de asfaltweg af en loopt de route over een holle weg. Loopt toch lekkerder. De route gaat door kleinde dorpjes en om 11.45 uur bereik ik San Romao, het eindpunt van deze etappe. En ja hoor daat staat de Waalse pelgrim me op te wachten. Hij heeft een kamer in een pension geboekt en wordt opgehaald. Ik ga alvast een stuk van de volgende etappe doen. Twee heuvels over door het bos en kleine dorpjes en om.13.30 uur ben ik bij de albergue in Ferreira, die ik heb uitgekozen voor vannacht. Een nette herberg, vierpersoonskamers en weer lekker lakens en een handdoek. Dat ga je toch wel waarderen, hoe lekker dat is. Gedoucht en mijn wasje gedaan dat nu lekker in de wind en de zon hangt te drogen. Tijd voor siësta.