16e wandeldag van A Fonsagrada naar O Cadavo

27 juli 2017 - Baleira, Spanje

Gisteravond weer eens lekker Nederlands kunnen spreken met een stel uit België dat 14 april uit België is vertrokken. Tot 16 augustus hebben ze onbetaald verlof, een loopbaanonderbreking noemen ze dat in België. Ze krijgen dan nog per maand een kleine financiële vergoeding. Gisteravond ook nog naar een mis geweest in de kerk, kon er niet veel van volgen maar had het idee dat het een Maria verering was. Kerk zat helemaal vol, al was die niet zo groot is dat toch wel anders dan in Nederland.
Om 22.00 uur lekker gaan slapen, goed bed en het was rustig geen snurkers. Om 6.30 uur opgestaan en dan zijn de eerste al vertrokken. Ik neem nog lekker de luxe van een douche want de natte handdoek kan hier blijven. Ontbijtje in de keuken en inpakken en wegwezen. De koffietent is al open en ik besluit eerst maar eens een heerlijke café con leche te drinken. Goede keuze want de koffie is heerlijk en een aanwezige spaanse pelgrim trakteert me. Waar heb ik dat nu aan te danken?
Dan maar op pad. Het is mistig en ik moet eerst een stuk stijgen. De mist gaat over in miezer, maar dat is niet erg. Lekker fris. Om half 10 bereik ik het hoogste punt 950 meter. Er staat een klein kapelletje en een aankondiging dat er 25 juli een mis was en een processie voor de heilige Jacobus. Na even wat te eten en te drinken daal ik af naar Paradavella, waar ik de Spaanse pelgrims weer tref, zingend en dansend, 6 mannen en 1 vrouw. Vooral de mannen lopen over van energie. Gezellig! Kopje koffie met iets lekkers en dan weer verder. Het pad gaat op en neer en gaat door het bos en kleine dorpjes. Onderweg stop ik nog op een mooie plek met uitzicht op de vallei en eet mijn brood op. Vervolg mijn weg en een 1,5 uur later bereik ik A Fontaneira waar ik een stokbroodje kaas met vers sinaasappel sap eet. Het is dan nog een kleine 5 km voornamelijk afdalen. Om 15.00 uur kom ik aan bij de albergue Porta Santa, net drie maanden geleden geopend. Ook hier weer lakens en een handdoek. Top! Het weer is nog steeds lekker, niet te warm en wel een zonnetje. De hei en de brem staan hier in bloei, erg mooi!
Het gaat allemaal voorspoedig, morgen wel weer een lange tocht naar Lugo, 30,5 km. Ik ben nog ruim 125 km van Santiago af, schiet dus al aardig op.
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade