14e wandeldag van La Mesa naar Castro

25 juli 2017 - Castro, Spanje

Gisterenavond was het een beetje fris dus heb ik mijn lekkere warme shirt en broek aangetrokken en ben vroeg naar bed gegaan. Er zijn nog twee spaanse dames aangekomen, maar die spraken geen engels en waren vooral met elkaar bezig. Jonge tortelduifjes. Vanochtend om 6.45 uur opgestaan en mijn spullen ingepakt. Ik ben bij de dame, die me gisteren heeft binnen gelaten gaan ontbijten. Lekker geroosterde stokbroodjes met zelf gemaakte jam van blauwe bessen. Kopje koffie en een plak cake blauwe bessen en heel veel vriendelijkheid. Het ontbijt is donativo, bepaal zelf wat je wilt geven. Met twee zoenen en een omhelzing neem ik afscheid van deze dame. Besef me dat er ook nog veel aardige lieve mensen zijn, die onbaatzuchtig zijn. Dat is toch wel het mooie van de camino. Ik ga om 7.50 uur op pad, ik moet eerst een heuvel over om vervolgens ruim 600 meter te dalen. Het weer is fantastisch en ik kan eindeloos ver kijken. Na de top daal ik door een bos af en krijg zicht op een groot stuwmeer. Twee uur later ben ik in Vistalegre, waar ik op het terras met het mooie uitzicht een vers geperst sinaasappelsapje drink. Inmiddels arriveren er nog meer pelgrims: een Zuid-Afrikaanse, Portugees, en twee Polen. Na een half uurtje weer verder op weg naar Grandes de Salime. Helaas gaat de route zo'n 4 km over de weg, maar gelukkig is het niet druk en ik heb wel mooi uitzicht op het meer. De laatste 2 km gaan door het bos en om 12.20 bereik ik het dorp. Tijd voor een broodje en koffie. Om 12.50 vertrek ik weer, het is dan nog 5,5 km naar Castro de eindbestemming van deze dag. Het dal wordt breder en de heuvels lager. Door het open veld, stukjes bos bereik ik om 14.00 uur Castro. Wat een mooie plek en leuke herberg. Terras met uitzicht op de bergen en heerlijk rustig. Lekker gedoucht en tijd om te genieten van de omgeving. De Polen die ik onderweg ben tegengekomen zijn inmiddels ook gearriveerd.